fbpx

Brievenbus vroeger tot nu

Tegenwoordig heeft iedereen wel een brievenbus en is het allemaal heel normaal, maar tot zo’n 150 jaar geleden was er amper post en had bijna niemand een brievenbus nodig. Dit is allemaal erg veranderd en het postale landschap blijft zich veranderen. Wie heeft eigenlijk de brievenbus uitgevonden en hoe heeft de brievenbus zich ontwikkeld van vroeger tot nu?

De eerste brievenbus

In het industrieel tijdperk kwamen er steeds meer brieven omdat er behoefte was aan informatieverspreiding. Hierdoor moest er meer organisatie komen voor het ontvangen en versturen van de brieven.

Het is echter moeilijk te achterhalen wie de uitvinder is van de brievenbus is. De eerste brievenbus werd in 1850 geïntroduceerd. De groene brievenbus met een inwerpgleuf staat dan in vier grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De eerste brievenbussen zijn gemaakt door IJzergieterij L.I. Enthoven te Den Haag. Vanaf 1899 kregen ook andere gieterijen opdrachten om brievenbussen te maken.

Oude brievenbus

Veranderingen

Je had steeds meer verschillende vormen en formaten van brievenbussen. Ze zijn gemaakt van baksteen tot brons en van hout tot aluminium. Hierna begon hij veel van uiterlijk te veranderen. Van groen naar rood en van groot naar steeds wat kleiner. De opening van de brievenbus moest toen der tijd 22 centimeter breed en 3 centimeter hoog zijn. De brievenbussen waren natuurlijk puur bedoeld voor brieven maar het postale landschap is erg veranderd.

Sinds het World Wide Web in 1991 is uitgevonden stijgt de ontwikkeling van webwinkels. Het aantal mensen dat online producten bestelt begint echt te groeien als in 1998 Google wordt opgericht. Vanaf dat moment blijft het online bestellen elk jaar maar groeien. In Nederland kochten de mensen in 2017 voor 22,5 miljard aan online producten of diensten.  Hierdoor zijn we nu op een punt dan er meer pakketjes worden verstuurd dan brieven.

Na de veranderingen in ons postale landschap moest er ook een verandering komen in het uiterlijk en de functionaliteit van onze brievenbus. De pakketjes passen niet door de gleuf.

Om de last mile van bezorgen efficiënter te maken ontstond de Pakketbrievenbus. Hiermee kan je buiten het ontvangen van brieven ook pakketjes ontvangen en retourneren zonder daarvoor thuis te hoeven zijn. Van een mega grote brievenbus gemaakt van bakstenen naar een pakketbrievenbus met slim slot. In die 150 jaar is er een grote ontwikkeling doorgemaakt.

 

Van 1850 tot nu

 

Tijdlijnbreivenbus

 

Recommended Posts
0
BrievenbusPostNL_pakketbezorger