fbpx

Discussie gratis bezorging laait op met de feestdagen

Online winkels proberen door middel van gratis bezorging en snelle levertijden de consument zijn aankopen online te laten doen. De consument is is natuurlijk heel blij met deze service, doordat hun pakketten snel worden geleverd. Voor de pakketbezorgers betekent dit nog harder werken en dit kan nog wel eens problemen veroorzaken. Ook met de feestdagen deze maand is de bezorging vaak gratis, maar is dit wel realistisch? De discussie omtrent gratis bezorging komt steeds meer op gang.

Drukte met feestdagen

Nog nooit was Black Friday zo groot in Nederland als dit jaar. Dit in combinatie met Sinterklaas maakt het voor de pakketbezorgers bijna onmogelijk om aan iedereen zijn wensen te voldoen. De gevolgen hiervan zijn duidelijk. Normaal worden er bij PostNL 700.000 pakketjes per dag bezorgd, nu zijn dat twee keer zo veel. Dit komt neer op in totaal 4500 ritten per dag, waar in de andere maanden 3500 gebruikelijk is. De bezorgbedrijven doen er alles aan om alle pakketjes zo snel mogelijk te bezorgen, maar toch is er een flinke achterstand ontstaan door de drukte. Ook bij bol.com is de groei goed te zien. In november en december gaan er bij de webwinkel 20 miljoen pakketjes de deur uit, terwijl dat er in 2015 nog 6 miljoen waren.

Gratis bezorging bestaat niet

Hierdoor laait de discussie over gratis bezorging en super snelle levertijden ook op. Er moet ergens een prijs betaald worden voor de ‘gratis’ bezorging en het lijkt erop dat de pakketbezorgers en sorteerders dat zelf zijn. Zo zijn de werkomstandigheden van bezorgers en sorteerders zeker niet optimaal en worden de eisen steeds hoger. De bezorgers van PostNL krijgen gemiddeld 11 seconden de tijd om een pakket af te leveren. Dit is erg lastig vol te houden en met de feestdagen wordt dit niet behaald. De bezorgers horen niet verantwoordelijk te zijn voor dit probleem. Gratis bezorging is natuurlijk hartstikke mooi, maar nu het massaal gebeurt worden de nadelen duidelijker. Misschien toch maar wat meer betalen voor het bezorgen van je pakketjes?

Advies voor de feestdagen

PostNL en DHL hebben door de drukte van de decembermaand tekort aan personeel. Afhaalpunten kunnen hierbij een oplossing vormen, omdat pakketbezorgers zo meerdere pakketten tegelijk kunnen afleveren. Voor de webwinkels is het handig om dit aan te geven tijdens een bestelling. Ook is een goede voorbereiding van belang om de drukte op te kunnen vangen. Grote bedrijven zoals bijvoorbeeld bol.com schakelen tijdelijk meer werknemers in om de drukte door te komen. PostNL hield rekening met een grote extra hoeveelheid pakketten, maar het aantal van dit jaar (12 miljoen) heeft hun ook verbaasd. Het advies aan online shoppers is om ook voor kerst op tijd te bestellen om zo teleurstellingen te voorkomen.

 

 

 

Recommended Posts
0
MYPO_Appboodschappen-bestellen