fbpx

E-commerce trends in 2019

Nederland staat in de Europese top 5 van online winkelen en het aantal online aankopen groeit elk jaar hard door. Dit blijkt uit de cijfers van het CBS. Ook in 2019 zal het online winkelen weer toenemen. Om de concurrentie voor te zijn, moet je als webwinkel mee met de tijd. Daarom de vraag, wat worden de belangrijkste e-commerce trends in 2019?

1. Smartphoneshoppen

China heeft maar liefst 500 miljoen smartphoneshoppers. Deze trend zal ook meer naar Nederland komen. E-commerce experts zeggen al jaren dat mobiel kopen de toekomst is. Het aantal smartphoneshoppers in Nederland groeit snel, maar als onderdeel van het totale aantal online shoppers valt het nog erg mee (10%). Niet alleen jongeren maar ook ouderen en babyboomers kopen steeds meer online. Dit zal in 2019 meer gaan groeien en daarom is het als webwinkel belangrijk om een gebruiksvriendelijke website te hebben voor op je mobiel.

 

Ecommerce trends 2019

2. Omnichannel

Mensen gebruiken niet één kanaal om hun aankopen te doen. Het proces van een aankoop gaat vaak via de computer, mobiel, via een advertentie op social media of via de fysieke winkel. Ook wordt dit vaak gecombineerd. Welk kanaal de klant ook gebruikt, met omnichannel wordt de content op elkaar afgestemd zodat de klant via elk kanaal de optimale merkbeleving heeft. Zo krijgt de consument meer vertrouwen bij het bedrijf en hierdoor ook een betere connectie met het merk. Het blijkt dat manier van verkopen erg winstgevend is en daarom zal het in 2019 ook meer gaan groeien.

 

Ecommerce trends 2019

3. Social commerce

‘Social selling’ wordt steeds meer gebruikt. De verwachting is dat het in de toekomst nog veel meer gaat groeien.Op veel social media platformen bestaat al de mogelijkheid om je producten te verkopen. In Nederland is bijvoorbeeld het verkopen via Instagram populair. Het is vooral voor de mensen die ongeveer weten wat ze willen, maar zoeken naar inspiratie. Facebook weet steeds beter wie mogelijk interesse heeft in je product en Pinterest wordt ook steeds populairder. Toch is de grootste groei via Instagram. Met Instagram kan je daadwerkelijk producten taggen in je foto’s, koopbaar maken en de betaling regelen. Hierdoor zal het het in 2019 heel hard gaan met de combinatie e-commerce en Instagram.

4. AR en VR

AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Reality) verbindt de fysieke wereld en de virtuele wereld met elkaar. Bij AR wordt er iets virtueels toegevoegd in een bestaande wereld via een apparaat. Bij VR wordt een hele virtuele wereld gebouwd waar je jezelf in kunt zetten met behulp van een VR bril. In e-commerce wordt de AR functie bijvoorbeeld gebruikt door IKEA. IKEA Place laat via de app gebruikers hun woning inrichten met virtuele meubels. Zo kan je bijvoorbeeld virtueel meubels toevoegen aan je woonkamer. VR kun je gebruiken om mensen producten te laten ‘proberen’ zonder dat ze het daadwerkelijk in hun handen hebben. Ook kun je een online versie van je winkel maken waar mensen inkopen kunnen doen.

 

Ecommerce trends 2019

5. Aangepaste verpakking voor de consument

De consument heeft vaak de neiging om de verpakking als onderdeel te zien van het product. Volgens een onderzoek van Dotcom Distribution vond 68% van de shoppers dat een merk door zijn verpakking meer luxe kreeg. Ook vond 61% van de klanten zelfs dat het zien van een unieke verpakking hen meer enthousiast maakte over het product. Het lijkt dat er een groeiende belangstelling is voor verpakkingen op maat voor consumenten. Als je als bedrijf jezelf wilt onderscheiden in 2019, is het een goede optie om de verpakking herkenbaar te maken. 

 

Recent Posts
0
Betalen met vingerprintOnline shoppen