fbpx

Europese webwinkels zetten ruim 400 miljoen euro om in Nederland

Nederlandse consumenten hebben het afgelopen jaar weer een stuk meer uitgegeven aan Europese webwinkels. In het derde kwartaal van 2018 werd er voor ongeveer 406 miljoen euro online geshopt. Dat is een stijging van 14% vergeleken met het jaar daarvoor blijkt uit een lopend onderzoek van het CBS.

Online aankopen bij Europese webwinkels

In de eerste drie kwartalen is er voor 1,25 miljard euro geshopt bij Europese webwinkels door Nederlanders. Dat is 16% meer dan in 2017. Maar ook de Nederlandse webwinkels zijn er op vooruit gegaan. Hun online verkopen lag in 2018 namelijk voor bijna 19% hoger dan het jaar daarvoor.

Klein deel

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van alle bestedingen. In 2017 ging het om nog geen 2 procent van de totale detailhandelsomzet in Nederland. Voor de consument is het niet altijd goed te zien of je nou te maken hebt met een Nederlandse of buitenlandse webwinkel. Webwinkels zijn vaak in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

EU-webwinkels mogen EU-klanten niet meer weigeren

Het aandeel van de Europese webwinkels kan flink gaan toenemen. De Europese Commissie heeft namelijk sinds afgelopen december vastgelegd dat webwinkels uit de EU niet langer klanten uit andere Europese landen mogen weren of de prijzen mogen verhogen. Dit zorgt er voor dat Nederlanders makkelijker en voordeliger online kunnen shoppen bij alle Europese webwinkels. Het lijkt er niet op dat dit een negatief effect heeft op de Nederlandse webwinkels. Zij zullen namelijk de komende jaren ook flink gaan groeien. 

 

 

Recent Posts
0
online retail platformenOnline boodschappen