fbpx

Groei e-commerce boodschappen

Uit onderzoek van ING blijkt dat Nederlanders 25 procent van hun totale bestedingen uitgeven aan producten en diensten via webwinkels. De consumentenbestedingen gaan flink stijgen naar 37 procent in 2019. Sommige experts verwachten zelfs een stijging van 44 procent. De grootste relatieve stijging wordt verwacht binnen de online foodmarkt.

Online shoppen

 

Online supermarkt diensten

Boodschappen doen anno 2018 is allang niet meer je kar vol laden en afrekenen bij de caissière. Naast de fysieke winkels zijn online supermarkt diensten als Picnic in opmars. Een bedrijf als Picnic combineert een aantal sterke uitgangspunten: de groei van e-commerce, alles via internet, de voorkeur van de consument voor thuisbezorging en de gratis bezorging. Deze dienst met gratis bezorging groeit als kool. Ook grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo melden dat hun online diensten bezig zijn met een groeispurt.

Online supermarkt diensten

Bezwaren

Voor 63% van de consumenten zijn de bezorgkosten nog een bezwaar. Als de aanbieders kunnen bieden dat dit gratis wordt dan zullen meer consumenten er gebruik van gaan maken. Ook al worden de lijnen tussen klant en leverancier steeds korter, veel consumenten vinden groente/fruit en vlees/vis niet of minder geschikt om online te bestellen. Twee derde van de respondenten denkt dat de producten in de supermarkt verser zijn dan bij de online supermarkt.

Voordelen

Veel Nederlanders zien ook grote voordelen aan het online boodschappen doen. Het gaat de consument vooral om drie grote voordelen. De consument hoeft niet meer te sjouwen met zware boodschappen, het scheelt tijd en mensen kunnen buiten openingstijden boodschappen doen. Meer dan de helft, namelijk 54%, van de ondervraagden wordt ook minder snel verleid tot impulsaankopen bij het doen van online boodschappen.

Verwachtingen

Op dit moment haalt twee procent van de Nederlanders zijn boodschappen online. De consument verwacht dat in 2020 20% van alle Nederlanders online boodschappen haalt. Acht procent denk zelfs dat bijna alle supermarkten uit het straatbeeld verdwijnen. Deze resultaten komen voort uit een onderzoek dat ING heeft laten doen onder 1.100 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

 

Recommended Posts
0
Pakketjes_kerst