fbpx

Interesse in same day delivery, maar dan wel gratis

Onderscheid maken als webwinkel wordt tegenwoordig steeds lastiger. De prijzen zijn al vaak zo laag mogelijk, dus is het voor webwinkels interessant om te kijken of er nog winst valt te halen bij de bezorging. De consument vindt de snelheid van de levering steeds belangrijker en ruim de helft is geïnteresseerd in de same-day-delivery. De vraag is dan ook, moeten webwinkels al inzetten op deze bezorgservice?

same-day-delivery

Onderzoek kieskeurig.nl

Eén op de zeven Nederlanders wil betalen voor same-day-delivery. Dat blijkt uit onderzoek van kieskeurig.nl. Nederlands grootste vergelijkingssite van consumentengoederen peilde de mening van 4631 bezoekers en presenteerde deze resultaten woensdagmiddag op een kennisevent in Utrecht in samenwerking met de UC group. De consument is dus wel geïnteresseerd, maar het grootste deel wilt er niet extra voor betalen. Maar, zoals kieskeurig.nl zegt, wil je same-day-delivery inzetten moet je er als bedrijf wel voor betalen.

Bij de jongeren heerst een stuk meer positiviteit. Drie op de tien jongeren tussen de 18 en 24 jaar zegt extra te willen betalen. Uit het onderzoek van kieskeurig.nl blijkt dat de betaalbereidheid sterk daalt bij online shoppers boven de 44 jaar. De bereidheid om te betalen voor de service is het grootst bij speelgoed en gaming producten. Op de vraag hoeveel de consument extra zal willen betalen is dat bij de meeste slechts €1 tot €3 euro.

Andere resultaten

Naast de same-day-delivery vroeg kieskeurig.nl ook nog een aantal andere vragen over de levering van producten. Het lijkt dat de meeste online winkeliers de hoogte van de bezorgkosten gemiddeld belangrijker vinden dan de snelheid. Alleen de groep jongeren tussen de 18 en 25 jaar hecht meer belang aan een nog snellere levering en zijn dan ook bereid om daarvoor meer te betalen. Ouderen hebben juist meer voorkeur voor een levering op afspraak. Ook blijkt dat de Nederlandse online shopper een voorkeur heeft voor bezorging aan huis. Bij de grootste groep is de avond het favoriete aflevermoment (38%).

same-day-delivery

Toekomst

Er wordt verwacht dat same-day-delivery en instant-delivery in 2025 gezamenlijk een marktaandeel hebben van 25 procent. Same-day-delivery is al interessant vanaf honderdduizend inwoners. De verwachting is dat deze service jaarlijks met 43% zal groeien, waarmee het in 2025 een marktaandeel van 22 procent heeft.

Potentie voor een snelle bezorging is er dus voldoende, maar als webwinkel moet je jezelf afvragen of het de kosten waard is. De consument is nog niet helemaal overtuigd en wilt er eigenlijk ook geen nog geld voor betalen. Aan de webwinkels de keuze om er vol voor te gaan of nog even te wachten.

 

Recommended Posts
0
pakketbezorgers in woonwijkenContinental