fbpx

Meer pakketjes dan ooit tevoren te laat bezorgd in december

Uit onderzoek van Q&A blijkt dat ruim 6 procent van de klanten de bestelling voor de feestdagen te laat binnen kreeg. Het onderzoek is gedaan onder 4100 consumenten. Wat waren de oorzaken van alle vertraagde pakketjes? 

Er werd afgelopen december meer dan vorig jaar besteld, maar het aantal te late pakketjes is ook een stuk meer dan voorgaande jaren. Maar liefst 530.000 klanten kregen een pakket te laat binnen, terwijl dat er vorig jaar nog 447.000 waren. De feestdagen zijn op vaste dagen, dus voor de consument is het erg vervelend als de cadeaus te laat aankomen.

Black Friday

Het begon dit jaar allemaal met Black Friday, wat steeds populairder wordt. Hierdoor ontstond er aan het begin van de drukste maand al een achterstand. Van te voren was er echter verwacht dat bezorging juist beter zou gaan. Kerst viel gunstiger voor webwinkels en ook veel kerstaankopen waren al in het Black Friday-weekend gedaan. Toch ontstond er uiteindelijk een grote achterstand die niet meer bijgewerkt kon worden met als resultaat veel ontevreden klanten.

Bol.com

De meeste cadeaus werden gekocht bij de grootste webwinkel van Nederland. Bol.com was ook de webwinkel waar de meeste klachten over kwamen door te late bezorgingen. Directeur Huub Vermeulen zegt dat uit eigen cijfers blijkt dat de bezorging juist goed ging, maar dat er veel mis ging rond Sinterklaas. Dat zou dan weer komen door de drukte van Black Friday. Door de enorme hoeveelheid verkopen tijdens Black Friday is in die week daarna een enorme belasting ontstaan bij alle bezorgdiensten. Hierdoor had ook bol.com problemen om alles op tijd te leveren.

Verassing

Volgens de Consumentenbond ligt de schuld voornamelijk bij de webwinkels en de bezorgers. Al jaren stijgt de omzet, maar toch is iedereen elk jaar weer verrast door de drukte. Als bedrijf weet je dat de markt elk jaar groeit, dus is er een betere voorbereiding vereist om de drukte te kunnen opvangen. Je kunt als bedrijf niet meer verrast zijn. Volgens de woordvoerder van de Consumentenbond ligt ook een deel bij de consument zelf, die hierin soms te naïef is. Als je op 3 december besteld, kan je niet verwachten dat je pakketje voor 5 december nog binnen is. Ook is het dan niet terecht om daar de webwinkel de schuld van te geven, wat regelmatig gebeurd.

 

Recent Posts
0
Deliveroo