fbpx

Nieuwe producten vragen om ‘ondernemend verzekeren’

Start-ups bestormen de markt met hun innovatie en vaak veranderen ze die markt ook. Maar waar verzeker je een nieuw en nog onbekend product? Arjan Griffioen van start-up MYPO startte zijn zoektocht op internet en begon daarna rond te bellen. “Totdat ik iemand trof die luisterde en meedacht over de innovatieve Pakketbrievenbus.”

Griffioen bedacht een slimme Pakketbrievenbus, of eigenlijk een slim slot, dat het mogelijk maakt dat bezorgers op elk gewenst moment een pakket kunnen afleveren. Het idee voor de Pakketbrievenbus ontstond uit persoonlijke frustratie. “Ik bestel veel online en vond het raar dat er nog geen logische oplossing bestond voor het afleveren van de pakketjes.”

Ontwikkeltraject

Griffioen toetste zijn idee bij Timon Rutten, een ervaren ondernemer. Die zag er wel brood in en samen gingen ze het ontwikkeltraject in. “Prototypes ontwikkelen, gesprekken voeren met webshops, consumenten en met pakketbezorger DHL.” Het leverde veel positieve reacties op en inmiddels loopt er al een half jaar een pilot met 25 boxen. De ervaringen zijn positief, zegt Griffioen.

Rondbellen

De Pakketbrievenbus is eenvoudig te (de)monteren met een beugel. De box is uitschuifbaar wat handig is als er grotere of meerdere pakketten worden verwacht. Een slim, digitaal slot beschermt de inhoud en de box zelf is dusdanig stevig dat hij niet ‘zo maar’ is te openen. Maar de pakketbrievenbus hangt buiten, aan een deur. En dat is toch een risico. Dekking tegen schade en diefstal is dus wenselijk. “Ik ben maar eens gaan zoeken op internet. En dan ga je rondbellen tot je iemand vindt die luistert en meedenkt. Dat was het geval bij assurantieadviseur Wim van Straten van Van Eekhout Groep. Bovendien was er een persoonlijke klik, die is ook belangrijk.”

Geloof

Wim van Straten: “Wij verzekeren wel meer innovatieve concepten. Het begint ermee dat je gelooft in het product.  Je hebt inderdaad geen referentiekader, maar je herkent het probleem dat moeten worden opgelost wel.. Vervolgens kijk je samen of je een oplossing kunt bouwen.” Acceptant Martin de Ruijter van De Vereende die uiteindelijk de verzekering tot stand bracht: “De rol van de tussenpersoon is hier heel belangrijk. Er is intensief contact met de klant om de vraag goed in kaart te brengen, gegevens te verzamelen en samen te kijken hoe dat is in te kaderen tot een verzekerbaar product.”

Klantenonderzoek

Uit de gesprekken kwam naar voren dat MYPO de waarde van de Pakketbrievenbus zelf en de inhoud wilde verzekeren tegen schade en diefstal. Maar de inhoud en dus de waarde van een pakket kan nogal variëren, dus hoe hoog moet de dekking zijn? Griffioen: “Uit ons klantenonderzoek bleek dat de waarde van 90-95 procent van de pakketjes onder de tweehonderd euro blijft. Die ene keer per jaar dat het meer is, blijft iemand wel thuis.” De Ruijter: “Op basis hiervan is de dekking vastgesteld op tweehonderd euro.”

Veel nieuwe producten en diensten zijn tegenwoordig mogelijk dankzij slimme software en een internetverbinding. Dat geldt ook voor de slimme Pakketbrievenbus. Griffioen: “Eigenlijk zijn we een technologie club die een slim slot ontwikkelde met daaraan gekoppeld een online platform tussen bezorger en ontvanger. Dat faciliteren we met de Pakketbrievenbus, maar je kunt ook andere toepassingen verzinnen, bijvoorbeeld een kast in een muur.

Kennis delen

Een andere vervolgvraag is: hoe innoveert het product verder? Wordt de Pakketbrievenbus nog veiliger en wat betekent dat voor de verzekering? Griffioen: “Ik had nu voor de pilot niet per se een verzekering nodig. Maar ik wilde al een relatie opbouwen, samen nadenken over de beste oplossing, kennis delen. Nu zijn het er 25, over een paar jaar misschien wel 25.000.” Van Straten knikt: “Daar heb je ook nog een belangrijk punt: een innovatie moet wel op te schalen zijn. Er zit veel tijd in een aanvraag als deze en dat betaalt zich pas terug als er  groei wordt bereikt.”

Van Straten: “De stap naar De Vereende was logisch. We hebben samen een verleden met innovatieve producten. De Vereende pint zich niet vast op een standaard werkwijze, maar denkt en zoekt mee.” De Ruijter: “Eigenlijk is onze boodschap: kom maar met je vraag; wij pakken het op. Wat overigens niet betekent dat we zomaar alles verzekeren. Je begint aan een traject waarvan je niet weet hoe het afloopt. Dat geldt ook voor de tussenpersoon’’.

MYPO ARJAN GRFIFFIOEN

Bron: Adfiz magazine (#5, 2017)

Recent Posts
0
Investering MYPOMYPO Investering