fbpx

Nieuwe strijd in de Nederlandse online retail

Het online aandeel in de Nederlandse retail zal naar verwachting groeien van 25 procent in 2018 naar 35 procent in 2025. Dit blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau. Het zijn echter vooral de grote internationale platformen die Nederland naderen en hier kunnen gaan domineren. Tot op heden is de Nederlandse markt geen prioriteit geweest van de grote internationale platformen, maar daar lijkt verandering in te komen.

Online winkelen is nog relatief jong. Pas in de jaren ‘90 werd voor het eerst iets verkocht via internet. Dat was de start van de ‘digitalisering’ van retail. Inmiddels is online shoppen niet meer weg te denken. Het internet is goed voor een kwart van de omzet in non-food retail en dat aandeel groeit nog steeds.

online retail platformen

Platformen

Er zijn veel webshops opgericht om van de groei in online retail te profiteren. Uit dit enorme aanbod van webshops ontstonden platformen. Zij zijn de grote regisseurs in de online retail en zorgen ervoor dat de markt blijft ontwikkelen. Deze platformen zijn er zowel nationaal als op internationaal niveau. Dit zijn bedrijven als bol.com en Wehkamp in Nederland en Amazon en Alibaba international. Deze platformen worden steeds dominanter en het ING Economisch Bureau verwacht dat in 2025 één of twee grote platformen 30 tot 40 procent van de markt zullen domineren.

Strijd

Het ING Economisch Bureau verwacht dat er minimaal één internationaal platform de strijd zal aangaan met de Nederlandse bedrijven. De markt in Nederland is nu nog relatief open, maar daar zal verandering in komen. Amazon is bijvoorbeeld al bezig in Nederland en is nu de nummer 7 in de online retail in Nederland. Ondertussen bouwt Amazon een distributiecentrum vlakbij de Nederlandse grens in Duitsland en bouwt Alibaba in België een logistiek centrum. Ook staat bol.com zeker niet stil en zijn ze hard bezig om hun marktaandeel (12%) uit te breiden.

Online shopper wilt vertrouwen en gemak

Uit het onderzoek blijkt dat online shoppers graag dingen kopen bij een aanbieder met een groot assortiment. Dit zorgt voor meer vertrouwen bij de consument, iets wat een grote rol speelt. De meeste online shoppers kopen bij een vertrouwde webshop, ook al is deze niet het goedkoopste. Zelfs 40% zou al zijn aankopen bij één winkel willen doen. Steeds meer mensen waarderen het gemak, de concurrerende prijzen en het grote assortiment voor online winkelen. Fysiek winkelen is volgens de meeste mensen niet vooruit gegaan en zelfs minder aantrekkelijk geworden.

 

Recent Posts
0
Online shoppen