fbpx

Pakketbezorgers intensiveren regiostrategie

Pakketbezorgers passen hun strategieën aan om de e-commerceklant op zijn wenken te bedienen. Pakketjes waar, wanneer en hoe de consument die maar wilt. De nadruk bij de bezorgers verschuift van centrale naar regionale fulfillment.

DHL drone

The last mile is de strijdarena van de toekomst in de bevoorradingslijn van e-commerce. Bezorgers die zich niet aanpassen aan de vraag van de consument krijgen minder webwinkels als klant. Zo zullen ze ook de omzet zien dalen.

Ontwikkeling e-commercewereld

Het net gepubliceerde rapport van DHL schetst in grote lijnen hoe de logistieke e-commercewereld zich komende jaren zal ontwikkelen. Allereerst wordt er natuurlijk meer online gewinkeld. In Nederland winkelde in 2018 maar liefs 79% van de mensen van 16 tot 75 jaar online. Nederland zit daarmee in de top-5 van EU-landen, blijkt uit onderzoek van het CBS. Ook de seizoenspieken worden steeds groter. Dat laten de ervaringen van vorig jaar met Black Friday en kerst zien.

DHL Pakketbezorgers

Nieuwe technologie pakketvervoerders

De pakketbezorgers krijgen ook steeds meer nieuwe technologie tot hun beschikking. Logistieke partijen die de fulfillment meer decentraal inrichten, kunnen tot het laatste moment bepalen via welk vervoermiddel ze de aflevering doen. Dat geldt zeker voor same day-bezorgingen. DHL vreest dat de vraag naar snelle afleveringen zo rap kan toenemen dat vervoerders niet meer in de behoefte kunnen voorzien. Investeringen in technologie bieden dan nog enige oplossingen. Uit eigen ervaring meldt DHL, dat automatisering met realtime routing en mapping tot 20 à 40 procent meer productiviteit leidt.

Een andere technologie richt zich niet op sneller afleveren maar op beter communiceren met de consument. DHL en mede-onderzoeker Euromonitor zien dat geautomatiseerde chatbots een slim vehikel om verwachtingen van klanten te managen.

 

Recommended Posts
0
Online boodschappenSocial media