fbpx

Pakketbrievenbus gaat belangrijke rol spelen voor pakketbezorgers

Vorig jaar waren PostNL en DHL Parcel de enige pakketbezorgers die same day delivery aanboden. De Nederlander loopt echter nog niet warm voor bezorging op dezelfde dag. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt(ACM) in de nieuwste Post- en Pakkettenmonitor 2017.

Het aantal bezorgde pakketten op dezelfde dag was volgens de ACM ‘verwaarloosbaar klein’. Het overgrote deel (ruim 90 procent) van de bezorgde pakketten werd binnen één werkdag bezorgd. De rest binnen twee dagen of langer.

Pakketbrievenbussen

De autoriteit concludeert dat de Nederlandse consument op dit moment een voorkeur heeft voor levering aan huis. Op basis van gegevens van pakketbezorgers PostNL, DHL Parcel, DPD en GLS blijkt dat 90 procent van de bestelde pakketten thuis wordt gebracht. 4 procent wordt naar een servicepunt gebracht en 6 procent in een kluis. (zie tabel)

Juist die pakketbrievenbussen zijn een aandachtspunt bij de ACM. De autoriteit sprak in aanloop naar de monitor met de verschillende vervoerders. Uit die gesprekken kwam naar voren dat pakketbrievenbussen een veel belangrijkere rol kunnen spelen dan nu het geval is. Volgens de verschillende marktpartijen garanderen de kluisjes levering bij het eerste bezorgmoment, zorgen ze ervoor dat de consument meer keuze heeft in aflevermogelijkheden en biedt dit veel kansen voor de webwinkelier. Het gebruik van die pakketbrievenbussen komt volgens de ACM nog niet echt van de grond. De autoriteit gaat daarom onderzoeken of er problemen zijn op het gebied van mededinging waardoor pakketvervoerders weinig hiermee werken.

Meer pakketten, minder post

De algehele postmarkt – dus post en pakketten bij elkaar – steeg vorig jaar met 3 procent naar een omzet van 3,24 miljard euro. Het grootste deel werd behaald door bezorgde pakketten. Het pakketvolume steeg met 16 procent naar 420 miljoen stuks. Goed voor een omzet van 2,1 miljard euro. Consumenten verstuurden 8 procent minder brieven. Die daling zorgt volgens de ACM er mede voor dat vervoerder PostNL het tarief van het basispakket komend jaar met 14,2 procent mag verhogen.

Consolidatie

De ACM verwijst in de marktmonitor ook naar de postdialoog die eerder dit jaar met verschillende partijen, waaronder de overheid en verschillende post- en pakketbezorgers, is gehouden. Daaruit kwam naar voren dat het van belang is om de postwet te wijzigen, waardoor er ruimte is voor consolidatie binnen die markt. Het kabinet voorziet dat de krimpende postmarkt ertoe leidt dat kaarten duurder gaan worden, doordat men bijvoorbeeld meer voor een postzegel moet betalen. Een ander gevolg zou zijn dat het kabinet meerdere miljoenen moet investeren om die tariefswijziging tegen te gaan. ‘De sterke krimp op de postmarkt stelt ons voor grote sociale en economische uitdagingen. Alleen stapsgewijs aanpassen van de markt houdt post betaalbaar voor consumenten’, stelde staatssecretaris Mona Keijzer eerder. Onder meer PostNL reageerde positief op dat besluit. Er wordt door verschillende bezorgdiensten, zoals PostNL en Sandd, al langer gesproken over consolidatie binnen de postmarkt.

Bron: twinklemagazine

Recent Posts
0
Slimme pakket brievenbusMYPO App