fbpx

Pakketjes moeten efficiënter worden verpakt

Duurzaamheid is voor steeds meer webwinkels een belangrijk onderwerp. Logistieke bedrijven denken veel na over hoe transport milieuvriendelijker kan, maar er wordt echter weinig nagedacht over de pakketten zelf. Gemiddeld bestaan pakketten in Nederland zelfs voor 50% uit lucht doordat de pakketten veel te groot zijn voor wat er in zit. Dit zou anders moeten kunnen.

Vervuiling

Het over-verpakken is tegenwoordig vervuilender voor het milieu dan de co2-uitstoot van de voertuigen. Het opvulmateriaal bestaat uit papier (58 procent), plastic (40 procent) en schuim. Het papier wordt gerecycled, maar het plastic niet. Het opvulmateriaal is vaak zinloos en uit onderzoek blijkt dat de consument zich hier blauw aan ergert. De grote dozen nemen veel meer ruimte in beslag dan nodig is met als gevolg dat veel er meer ritten nodig zijn en er dus meer co2-uitstoot ontstaat.

Weinig voordeel voor de webwinkel

De meeste webwinkels hebben maar een aantal verschillende dozen waar de producten in moeten passen. De producten passen hierdoor vaak niet goed en dan gebruiken ze een te grote doos. Dit heeft als gevolg dat er veel halflege pakketten zijn. Uit onderzoek bij een groot distributiecentrum voor verschillende webshops bleek dat de door daar gevulde dozen zelfs voor 61% uit lucht bestonden. Voor webwinkels is het niet duidelijk of het kleiner verpakken goedkoper is, dus wordt er nog niet veel aan gedaan. De inpakker zorgt voor de meeste kosten, dus gaat de webwinkel liever zonder lang na te denken voor de grotere doos. De webwinkel sector groeit nu hard, dus er zit weinig druk op om dit probleem echt te verhelpen.

Kleinere verpakking

Als de pakketten kleiner verpakt zouden worden, hoeven er minder ritten gereden te worden tussen de distributiecentra van webshops en de sorteercentra. Als alle pakketten 20 procent kleiner worden, dan zijn er ook 20 procent minder ritten nodig. Ook hoeft er in veel pakketten geen of veel minder vulmateriaal. Het  gebruiken van plastic hoeft dan ook niet meer. Deze maatregelen kosten tijd en geld, dus de e-commerce is zeker nog niet klaar.

Machine

Om het probleem echt op te lossen zijn de op maat gemaakte dozen de beste oplossing. Hierdoor worden de verpakkingen veel efficiënter. Er zijn machines die automatisch dozen op maat maken. Deze machines kosten echt wel al snel een miljoen euro en dat kunnen veel webwinkels niet betalen. Coolblue heeft bijvoorbeeld een op maat gemaakte pakjesmachine van 200 meter lang en het kan maar liefst 20000 pakketjes per dag aan. Dat komt neer op bijna 1 pakketje per seconde en zo kan 90% van alle bestellingen ingepakt worden op deze manier. Door deze machine vertrekken er 15% minder pakketjes vanuit het magazijn waar de machine staat.

Andere oplossingen

Daarnaast is het verpakkingsloos verzenden een goede duurzame oplossing. De producten vervoeren ze dan in afsluitbare kratten in verschillende maten. Deze kratten zijn gemaakt van recyclebaar materiaal. Ook zijn er veel ontwikkelen aan de gang omtrent duurzame verzendmaterialen. Er bestaat tegenwoordig bijvoorbeeld afbreekbaar bubbeltjesplastic en plastic tasjes die zichzelf beginnen af te breken zodra ze worden blootgesteld aan daglicht.

Recommended Posts
0
RetourBetalen met vingerprint