fbpx

Retour Rumoer

Pakjes bestellen, inpakken, opsturen, uitpakken, weer inpakken, weer terugsturen en dan weer terug de winkel in. Dat klinkt niet als het meest efficiënte proces op aarde en dat is het dan ook niet. Het retour zenden is voor jou misschien geheel gratis maar het kost de webshops wel veel geld. Retourzendingen zijn duur en waarschijnlijk duurder dan jij denkt. Wat gebeurd er eigenlijk met al die pakketjes die jij terugstuurt? 

Kosten retour zenden

Nederlanders zijn Europees kampioen retourzenden. Van elektronica sturen we zo’n 15% terug en van mode wel 40%. Bij de twee grootste webshops van Nederland, Zalando en Wehkamp, is dat zelfs rond de 50% of hoger. Het retour zenden van een pakketje is zo makkelijk, echter gaat dit voor de webshop niet zonder gevolgen. Het kost de webshop namelijk gemiddeld zo’n 12,50 per retour. Deze kosten zijn zo hoog, dat veel modewebshops tijdelijk verlies draaien.

Retour

 

Gevolgen retourzenden

Buiten dat het retour zenden van pakketten voor bedrijven erg duur is, heeft het ook een grote impact op het milieu. Dit komt voornamelijk door de verpakkingen en de uitstoot van Co2. In Nederland rijden zo’n 5000 busjes rond die pakketten bezorgen. Dat lijkt veel, maar in heel Nederland zijn in totaal 876.000 busjes. De meeste bussen die je ziet op de weg hebben dus niks met pakjes te maken, maar zijn bijvoorbeeld voor de bouw of horeca. Al die bussen bij elkaar stoten natuurlijk best wat CO2 uit.

Pakketbezorger

Naast CO2 speelt de verpakking van je pakketten ook een grote rol. Zeven van de tien pakketten zijn van karton. In kartonnen pakketten zit heel vaak veel lucht, wat gemiddeld 50 procent van de inhoud is. Dat vinden consumenten niet alleen heel irritant, pakketjes zijn daardoor ook groter dan nodig. Er passen dus minder pakjes in een busje, waardoor die vaker moeten rijden. Al die extra lucht zorgt voor grotere pakketten en dus ook meer karton en plastic.

Retourproces

Toekomst

Voor bedrijven als Zalando, Wehkamp en de Bijenkorf drukken retourkosten enorm op de begroting – en vooral de winst. In de moordende markt van kleding bestellen is gratis retourneren enorm belangrijk. De extra klanten die je daarmee binnenhaalt, maken het voorlopig de moeite waard, blijkt uit onderzoek van NOS. Webshops en bezorgdiensten zullen zich dus blijven vernieuwen om nóg beter op onze besteldrift in te spelen. Terwijl dat gebeurt, draait de pakjeseconomie op volle toeren door.

 

 

Recommended Posts
0
Vertraging_pakketbezorgingLuchtprobleem_pakketjes