fbpx

Social media en influencertrends voor webwinkels

Facebook en Instagram zijn veruit de populairste social-mediakanalen onder webwinkeliers. Dat blijkt uit onderzoek van Spotler en Thuiswinkel.org naar de e-commercemarketing-trends van 2019. Hieruit blijkt ook nog dat social media vooral worden ingezet voor engagement en een toename in webshopbezoekers. Van influencers wordt minder gebruik gemaakt dan verwacht.

Met 84% is Facebook het belangrijkste social-mediaplatform waarvoor de webwinkeliers content ontwikkelen. Instagram volgt op een tweede plek met 60% en verrassend genoeg staat het zakelijke medium LinkedIn op de derde plek met 42%. Ongeveer een kwart van de ondervraagden geeft aan specifiek voor Twitter content te maken.

Social media geen direct verkoopkanaal

De inzet van social media levert vooral een toename in engagement (41%) en een toename in het aantal bezoekers naar de webshops (39%) op. Ongeveer een derde geeft aan ook meer te verkopen door social media. Daarentegen zorgen social media niet per se voor meer bezoekers naar de fysieke winkel , meer tevreden klanten of een toename in de besteding per klant. In het onderzoek is ook aan enkele experts gevraagd hoe zij deze trends zien. Dat social media worden ingezet als verkoopkanaal in de grootste fout geweest die veel adverteerders de afgelopen jaren hebben gemaakt. Social media zijn bedoeld om relaties te leggen en te onderhouden. Daarmee kan het prima een indirect verkoopkanaal zijn.

Social media

The rise and fall of influencers

Van de ondervraagde geeft 29% aan dat ze het afgelopen jaar influencers hebben ingezet om hun webshop te promoten. Een kwart geeft aan dat nog niet gedaan te hebben, maar komend jaar wel te willen doen. 45% heeft dat niet gedaan en wil dat ook niet doen. Influencermarketing staat nog in de kinderschoenen en er zullen nieuwe vormen komen.

De ondervraagde experts zijn heel duidelijk in hun visie op influencers: Ze zullen ongetwijfeld ingezet blijven worden, maar de hype van de grote en betaalde influencers is een beetje voorbij. Transparantie en authenticiteit spelen daarbij een grote rol. Wanneer bijvoorbeeld beeld en boodschap niet matchen of de foto te duidelijk in scene is gezet, gaan consumenten vragen stellen over de eerlijkheid en het bedrag dat ze ervoor hebben gekregen. Dat is slecht voor zowel de influencer als merk.

Influencers

Volgens de experts is er een verschuiving gaande naar de kleinere influencers, die in tegenstelling tot de grote influencers vaak wel een hechte band hebben met hun volgers. Kleinere influencers (5.000 – 50.000 volgers) werken in een kleine markt en hebben daardoor zeer betrokken volgers. Ook bij deze groep blijft het belangrijk om eerlijk te zijn.

 

 

Recent Posts
0
The Dutch Last-Mile Delivery Landscape