fbpx

Vertraging pakketbezorging in de drukke decembermaand

December is voor de pakketbezorging de belangrijkste en drukste maand van het jaar. Er worden online miljoenen pakketjes gekocht voor de feestdagen en voor de consument is het van belang dat deze op tijd worden geleverd. Toch lukt dat in de drukke decembermaand vaak niet en ontstaat er veel vertraging bij de pakketbezorgers. Dit komt doordat er meer dan ooit online wordt besteld, zelfs meer dan de grote bezorgbedrijven hadden verwacht.

Black Friday en Cyber Monday

Dit jaar is er een record aantal bestellingen geplaatst voor Black Friday en Cyber Monday. De hoeveelheden bestellingen hebben veel pakketbezorgers verbaasd. Het weekend, van vrijdag tot en met maandag, zorgde dit jaar voor ruim 10,2 miljoen iDeal-betalingen. Dat is 38 procent meer dan vorig jaar. Er zijn in de decembermaand nog nooit zo veel pakketjes geweest en daar kan moeilijk tegen aan worden gewerkt. Door alle bestellingen is er al een achterstand ontstaan zonder dat de feestdagen ├╝berhaupt zijn begonnen.

Sinterklaas

Vol verwachting zat de consument ook dit jaar weer voor sinterklaas te wachten op zijn pakketjes. De meeste mensen kwamen echter ook dit jaar weer bedrogen uit. Door de achterstand die al was opgelopen met Black Friday kwamen veel bezorgers vast te lopen in het logistiek proces. Onder meer bol.com en PostNL hadden lange levertijden nodig. Dat er veel vertraging was met sinterklaas bleek wel uit de cijfers van de Consumentenbond. Zo kregen ze drie tot vijf keer zoveel meldingen van verlate pakketten dan in de rest van het jaar. De vraag is natuurlijk of het met kerst beter zal gaan.

Kerst

Maar ook met de kerst wordt er weer gevreesd voor vertraging van de pakketjes. Dit komt met name doordat er een misschien een staking gaat plaatsvinden van de vakbond FNV bij de post- en pakketdienst van PostNL. Zij willen in de drukste periode van het jaar actievoeren om zo het effect zo groot mogelijk te maken. Ze eisen dat er een loonsverhoging komt van 5 procent en willen dat de lonen eerlijker worden verdeeld. PostNL doet er alles aan om de drukte op te vangen, maar kunnen zeker geen mensen missen in de drukste tijd van het jaar.

Oplossingen voor volgend jaar

Hoe kan het dan volgend jaar beter zodat iedereen zijn pakketjes op tijd binnen heeft in december? Er zijn zeker mogelijkheden om de pakketbezorging rond de feestdagen te verbeteren. Zo ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de consument, die massaal niet thuis is tijdens de bezorging. Dit zorgt voor vertraging bij de pakketbezorger, die zijn pakketjes nergens kwijt kan. Het kan anders door bijvoorbeeld de communicatie naar de klant te verbeteren richting het bezorgmoment toe. Ook zijn er slimme Pakketbrievenbussen die het leven van zowel de consument als de pakketbezorger makkelijker maken. MYPO biedt hierin de ideale oplossing met hun slimme Pakketbrievenbus en Pakketbox.

 

Recommended Posts
0
Same day deliveryRetour