fbpx

Voorspelling pakketbezorging 2019

In 2019 moet de regelgeving zo spoedig mogelijk worden aangepast. Dit om aanpassing van de Nederlandse postmarkt te kunnen maken. Het samenvoegen van partijen binnen de pakketmarkt is onvermijdelijk. De pakketbezorging blijft de komende jaren stijgen. Er zijn drie punten waar ze in de pakketdiensten zich vooral op gaan focussen in 2019.

  1. Controle over de bezorging

De meeste mensen geven de voorkeur aan pakketbezorging aan huis. Mensen kiezen toch steeds vaker voor pick-up point levering en Pakketbox levering. Mensen vinden het namelijk vervelend om continu rekening te houden met bezorgtijden. Ze willen dat hun pakket bij de eerste poging geleverd wordt. Wat consumenten vooral willen is flexibiliteit en de mogelijkheid om zelf te kiezen.

Dit begint al in de webshop check-out. Hier willen ze kiezen op welke dag en via welk kanaal het pakket wordt bezorgd. Vervolgens willen ze ook nog het liefst de dag van bezorging en de locatie van levering kunnen aanpassen.

Het is bewezen dat het aanbieden van meerdere bezorgopties de conversie van een webwinkel verhoogt. Webshops doen er dus verstandig aan om meerdere verzendopties aan te bieden. Vervoerders moeten slimme systemen integreren, waardoor ze flexibeler kunnen omgaan met pakketlevering. Op die manier kunnen pakketten meteen de eerste keer worden geleverd. 

De volumes van pakketten stegen met 25 procent dit jaar. Inmiddels komt 42 procent van de omzet uit e-commcerce. Dit zou in 2019 moeten gaan stijgen naar 50 procent. Mensen willen meer controle en steeds minder lang wachten op hun pakketje. Slimme Pakketbrievenbussen en Pakketboxen zullen hiervoor een goede oplossing zijn.

Controle bezorging

  1. Gratis & simpel retourproces

Betalen voor verzending vinden veel consumenten niet fijn. Het betalen voor een retourzending wordt als nog vervelender ervaren. Daarnaast zijn er veel voorbeelden van bedrijven die dankzij een gratis en soepel retourproces hun winst zien stijgen. Tevreden klanten komen namelijk sneller terug en besteden daarbij meer.  Om hoge kosten te voorkomen is het belangrijk om de redenen van retourzendingen te analyseren. 

Retourproces

  1. Premium verzend strategie

Nederlandse consumenten houden van gratis. Ook al weten ze dat zij uiteindelijk betalen voor de verzendkosten. Alsnog voelt het prettiger om een paar euro meer voor een product te betalen, dan afzonderlijk de verzendkosten gedeclareerd te krijgen. Om in te spelen op deze consumentenbehoefte, zien we steeds meer e-commerce reuzen verzend abonnementen introduceren. In 2005 introduceerde Amazon in Amerika een model.  Dit zogeheten Amazon Prime abonnement is sinds kort ook in Nederland beschikbaar. Voor € 3,99 per maand profiteer je van gratis Same Day Delivery en kun je gebruik maken van extra diensten zoals Prime video en Prime music.

Ook bol.com introduceerde succesvol een eigen premium bezorgservice. Namelijk bol.com Select. Met dit abonnement kunnen klanten voor €10 een jaar lang profiteren van gratis premium verzendopties. Deze opties zijn: Same Day Delivery, tijdvak levering en gratis avond- en zondag bezorging.

In 2019 zullen er meer verzendopties komen. Ook zullen we vaker gratis verzending en retouren zien.

Same day delivery

 

 

Recommended Posts
0
Vertraging_pakketbezorging