fbpx

WAT WAREN DE TRENDS IN 2018 OP HET GEBIED VAN ONLINE SHOPPEN

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in 2018 op het gebied van online shoppen, betalen privacy en social media. We hebben in dat jaar heel wat online en social-media trends gezien. We zetten de 12 belangrijkste trends hieronder kort en overzichtelijk op een rij.

 

1. OOK OUDEREN GAAN STEEDS MEER ONLINE SHOPPEN

Niet alleen jongeren maar ook ouderen en babyboomers kopen steeds meer online. Het aantal Nederlanders dat eens per maand of vaker een product online koopt, groeide sinds 2010 van 33% naar 51%.

2. MOBILE COMMERCE GROEIT SNEL

De online aankopen gebeuren steeds meer mobiel. Dit komt omdat het smartphonegebruik toeneemt en steeds meer websites mobile-proof zijn. Een op de drie Nederlanders die online shoppen kopen hun spullen via haar of zijn mobiel (29%).

3. IN ALLE GENERATIES GROEIT M-COMMERCE

Millennials (21-35 jaar) shoppen het meest mobiel maar in alle generaties is een toename zichtbaar. Het aantal babyboomers, de eind-vijftigers tot de begin-70’ers, dat via zijn of haar mobieltje online shoppen is vorig jaar verdubbeld.

4. VEILIG MOBIEL BETALEN IS BELANGRIJK

Er is een sterke groei zichtbaar in het vertrouwen van de veiligheid van mobiele betalingen. Dat komt door de inspanningen die webwinkels doen om veilige betaalsystemen aan te bieden. Als jij online iets verkoopt, is dat een van je belangrijkste aandachtspunten.

5. GEBRUIK VAN SMART-TV NEEMT TOE

Jongeren en Millennials zijn erg gecharmeerd van internet op hun televisie. Nog maar vijf jaar geleden, in 2012, was de smart-tv nog niet alom verkrijgbaar. Toen gebruikte een van de tien Nederlanders internet op de televisie. Anno 2017 is dat gegroeid naar drie van de tien. Ook het kijken van online tv op mobiel of iPad/tablet stijgt enorm.

6. FACEBOOK IS NU INGEHAALD DOOR WHATSAPP

Het gebruik van Facebook, door actieve gebruikers, daalt in 2017 voor het eerst. Onder 18-plussers is het aantal Facebook-gebruikers gezakt naar 74%. Vooral Millennials (21- tot 35-jarigen) en Generatie X (36 tot 55 jaar) gebruiken Facebook minder dan voorheen.

WhatsApp groeide al heel snel sinds 2014, en is anno 2017 voor het eerst groter dan Facebook, met 75%. Facebook Messenger blijft de afgelopen drie jaar redelijk stabiel, met 45%.

7. INSTAGRAM GROEIT FLINK DOOR

Maar liefst 94% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder is aangesloten bij minimaal één sociaal netwerk. Instagram groeit naar 25% van alle Nederlandse 18+’ers. De stijging zit hem vooral in de oudere generaties, vooral de veertigers en vijftigers gaan steeds meer Instagram gebruiken. Bij de echt jonge generaties zijn op Instagram andere onderwerpen populair dan onder oudere generaties. Jongeren trek je vooral met kleding, food, beauty en lifestyle, maar tieners kijken ook graag naar games en sport. Twitter blijft gelijk, op 21%. Pinterest daarentegen groeit nog steeds, van bijna niks in 2012 naar 18% van de Nederlanders van 18 jaar en ouder.

8. YOUTUBE BLIJFT ERG GELIEFD

Nederlanders kijken gemiddeld 40 minuten per dag naar YouTube. Jonge mensen echt veel vaker dan ouderen. Tieners kijken 54 minuten per dag, Millennials 47 minuten per dag en Generatie X 36 minuten. Online-video blijft eveneens populair. Meer dan de helft van de Nederlanders kijkt tv, video’s of films via internet. Vier op de vijf Nederlanders kijken online naar tv-programma’s, vooral via het terugkijken van programma’s en on demand of via online livestreams van tv-programma’s.

9. ONLINE BANKIEREN GEBEURT VAKER VIA SMARTPHONE

Online aankopen via je mobiel dus ook internetbankieren via je smartphone is geaccepteerd. Sinds enkele jaren bankieren steeds meer Nederlanders via hun mobieltje. In 2018 groeide dit aantal naar 52%.

10. IDEAL IS NOG STEEDS HET MEEST GEBRUIKT

Bij het verrichten van online-betalingen is iDeal nog steeds erg gewild. Drie op de tien Nederlanders betalen via hun creditcard en 27% maakt gebruik van PayPal. De acceptgiro wordt ook nog steeds gebruikt.

11. NEDERLANDERS MAKEN ZICH ZORGEN OM PRIVACY 

De helft van alle volwassenen maakt zich zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op internet. De tieners het minste en de babyboomers het meeste. Ruim de helft denkt goed na op wat ze op het internet achterlaten, zoals adresgegevens, bankrekeningnummers, wachtwoorden en zoekgeschiedenis. De zichtbaarheid van foto’s op het web is ook een onderwerp van zorg, net als de locaties die je deelt via social media.

12. ONLINE FOOD-BESTELLING NEMEN FLINK TOE

Bijna de helft van alle Millennials in Nederland heeft wel eens online eten besteld. Die veertigers en vijftigers bestellen wel minder vaak online eten, namelijk slechts 33%. Steeds minder Nederlanders hangen aan een fysieke winkel. Er zijn nog maar drie productgroepen over waar we absoluut voor naar een fysieke winkel willen: dagelijkse boodschappen, meubels en kleding. Dat is wel een flinke meerderheid, namelijk 94% van de Nederlanders. De fysieke winkel is dus nog niet aan zijn einde toe.

Recent Posts
0
Ecommerce trends 2019Online bestellen