fbpx

Zware tijden voor de pakketbezorger

PostNL heeft 1400 bezorgers in dienst en dagelijks gaan er 3500 bezorgers op pad voor het bedrijf. Pakketbezorgers werken tegenwoordig soms van 9 uur ‘s ochtends tot 9 uur ’s avonds. Door de enorme hoeveelheid bestellingen in de drukke decembermaand  is de tijdsdruk voor de pakketbezorger bijna niet vol te houden.

Pakketbezorgers nemen vaak tussen de 160 en 220 pakketten per dag mee op een gemiddelde werkdag. Dit is ongeveer één adres per twee minuten in. Tegenvallers in het verkeer en consumenten die niet open doen worden niet vergoed, maar dit zorgt wel voor extra tijd. Hierdoor is er vaak geen of weinig tijd voor een fatsoenlijke pauze. 98% van de pakketjes worden normaal gesproken op tijd geleverd door PostNL. Tijdens de feestdagen is dit echter niet te behalen.

werkdruk_pakketbezorger

Afbeelding: FNV

Uit onderzoek van het FNV komt uit dat maar liefst 46% van de pakketbezorgers rood scoort en dus een te hoge werkdruk heeft. De grootste drukte is in het weekend en natuurlijk op feestdagen, zoals de komende tijd met Sinterklaas en kerst. Ook zorgde Black Friday voor enorme drukte door een groei van 27% in online aankopen in deze periode.  

Tarieven voor de pakketbezorger

Terwijl de markt elk jaar enorm groeit, blijven de tarieven voor de pakketbezorger laag. PostNL probeert hierin de bezorger te helpen door bijvoorbeeld kosten voor brandstof- en voertuigkosten deels te dekken. Maar de omzetverhoging van 3% is volgens de bezorgers niet genoeg. Het uurtarief is namelijk nog steeds te weinig, waardoor de kleinere onderaannemers nauwelijks overeind zonder de CAO van de beroepsgoederenvervoer te overtreden. Toch is het positief dat PostNL werkt aan betere tarieven en uiteindelijk zal er een oplossing moeten komen die voor iedereen gunstig zal zijn.

Actie

Pakketbezorgers wilden actie voeren om de komende feestdagen te staken, maar dit werd afgeblazen door de mogelijke juridische sancties. De bezorgers hebben zich verenigd in de Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD). De belangenvereniging vreest voor de grote bezorgbedrijven, ook al is de BVPD een stevig blok. Dit is vooral omdat de onderaannemers afhankelijk zijn van een bedrijf als PostNL. Voor de consument is het wel zo fijn dat er geen staking plaatsvindt in de drukke decembermaand. De consument verwacht dan hun pakketje natuurlijk op tijd in huis te hebben.

MYPO

Naast dat er oplossingen worden gezocht over de tarieven omtrent het CAO-loon, kan het leven voor de pakketbezorgers ook gemakkelijker gemaakt worden. Dit kan door gebruik te maken van de slimme Pakketbrievenbus. Met de Pakketbrievenbus van MYPO haalt de pakketbezorger de opgelegde tijdsnorm makkelijker. Deze last-mile delivery zorgt ervoor dat pakketbezorgers efficiënter en duurzamer kunnen werken.

Voor de pakketbezorgers is dit dus een zeer goede oplossing, waar ze dan ook zeker blij mee kunnen zijn. Dit is goed te zien in het filmpje hieronder die opgenomen is door een nest-camera, waar twee bezorgers tijdens een levering kennis maken met de slimme MYPO Pakketbrievenbus.

https://www.youtube.com/watch?v=Ysm6nFp5-8E

 

Recommended Posts
0
TijdlijnbreivenbusMYPO_App